Pulau Weh

30 juli 2014 - Sabang, Indonesië

Naar Pulau Weh.
Na ontbijt met "KLIA ekspres" naar het vliegveld gegaan om met Air Asia naar Banda Aceh te vliegen. Erg gelachen om de steward die zijn verhaal, vragen, opmerkingen met gebaren onderschreef.
In de aankomsthal rook het al naar kretek; een van de oh zo typische luchtjes van Indonesië. Dit keer niet op de Pasar Malam in Den Haag, maar écht in Indonesië!
Op het vliegveld stond zowaar een taxichauffeur met een bordje
CAMIEL BROECHELER. Hadden we niet meer verwacht, omdat casa nemo nooit geantwoord had op onze vraag of wij een pick up konden krijgen. Verrassend dus.  Wat óók een verrassende boodschap was, was dat de ferry waarvan wij dachten dat die om 16.00 uur zou gaan, vandaag alleen om 14.00 ging.
Op dat moment was het 13.30 en het was een half uur rijden naar de haven.
"We try....", zei de taxi chauffeur waarop hij op het gaspedaal trapte...
No further comment, maar we haalden de ferry...
De slow ferry; met auto's. Mensen naast de auto's, mensen op het eerste deck, op het tweede, op het bovenste deck. Mensen die eten, drinken, slapen etc. Heerlijk om mensen te kijken; net zo goed dat zij ons weer een attractie vinden, in het bijzonder Julie en Anna.
Julie stonden op het bovenste deck toen er luid getoeterd werd, want ...
dolfijnen speelden met de golfslag van de ferry. Wat een mooi gezicht; dolfijnen die uit het water sprongen!!
Pulau Weh is wat je van een tropisch eiland verwacht; palmbomen, azuurblauwe zee. We slapen in een houten hutje, onder de klamboe, met geruis met de zee! Need I say more...

Dag 3

Pulau Weh.
Met geruis van de zee, krekels, vogels worden we wakker. Bijzonder!
De dag begint, na een vrij basic ontbijt, met zwemmen en snorkelen in zee.
Papegaaivissen, gele, rode, blauwe, grote, kleine, met stippen, met strepen, trompetvissen, solitair of in een school ... kortom de vissen die we van het aquarium in Blijdorp kennen, daar zwemmen we nu "gewoon" tussen! Mooi!
's Middags gaan we naar Sabang, in een gamele taxi, met taxi chauffeur die woordje Nederlands spreekt en die zijn woordenkennis graag met ons deelt.
Hij wijst ons op het hollandsche verleden en zo rijden wij langs een oud-Nederlandse school, kerkhof, ziekenhuis en villa's met echte veranda's. In Sabang stappen we uit.
Niet erg bijzonder stadje, maar een rondje over de hoofdstraat is zowel voor ons als voor de Sabangnees bijzonder. Twee jonge jochies flirten met J&A en zij volgen ons waar we ook naar toe gaan. Terug gaan we in een "becak", wat hier lokaal een motor met zijspan is en in die zijspan kunnen er twee voor en twee achter. Stoer! Over safety hebben we het maar even niet...
's Avonds lopen we over het strand naar Freddie's. We bestellen van alles, .. om na een uur van de ober te horen dat de pasta op is en het blijkt dat zij nog niets aan het bereiden zijn.
We betalen de drankjes, lopen terug om uiteindelijk bij casa nemo neer te strijken en "fish curry aceh style" te eten: lekker!
's Avonds vuurwerk vanwege Hari Raya!